Het Archief Hammacher | Museum Beelden aan Zee | Beeldhouwkunst in Den Haag

0

Het Archief Hammacher

20 juni - 12 november 2025

Het Archief Hammacher

Fotografie en sculptuur

Fotograaf en grafisch ontwerper Arno Hammacher (1927-2017) was de zoon van museumdirecteur Abraham Hammacher (1897-2002), die het museum Kröller-Müller bestierde van 1947-1963. Arno liet zijn volledige erfenis na aan museum Beelden aan Zee. In 2017 ontving het museum daarom verschillende kunstwerken, het archief en de inboedel uit zijn nalatenschap. 

Arno Hammacher werkte en woonde lange tijd in Italië, vanaf 1957 in Milaan. Hij werd opgeleid aan de voorloper van de Rietveld-academie (Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs) in Amsterdam en de Koninklijke Academie te Den Haag, waar hij in 1952 afstudeerde in fotografie en grafisch ontwerp. Al midden jaren vijftig ondernam hij studiereizen naar Sicilië, Calabrië en Sardinië. Voor zijn vertrek naar Milaan werkte Hammacher bij de Lettergieterij Amsterdam en studeerde hij enkele jaren in Londen, waar hij bevriend raakte met de beeldhouwer Barbara Hepworth. Hij bracht haar in contact met zijn vader, de museumdirecteur. In 1962 reisde Arno Hammacher rond in de Verenigde Staten. Eind jaren zeventig was hij gastdocent aan zijn eigen Rietveld.  

In Italië heeft Arno Hammacher tientallen tentoonstellingen ingericht. Daarnaast maakte hij fotoreportages voor tijdschriften, boeken en catalogi en verzorgde ook de vormgeving ervan. Ook exposeerde hij zijn fotowerk in galeries en musea. Terugkerende thema’s in zijn werk zijn architectuur, beeldhouwkunst en natuur. In 2008 organiseerde het Museo della Scienza e della Tecnologia “Leonardo da Vinci”, in samenwerking met Archivio di Stato di Milano, de succesvolle overzichtstentoonstelling Il punto di vista di Arno.  

Het archief bevat diverse materialen: egodocumenten, fotomateriaal, documentatie voor Arno Hammachers werk en kunstwerken van zijn hand. Het belang van het archief is van algemeen kunsthistorische aard. De nadruk ligt op de Italiaanse kunstwereld van de jaren zeventig en tachtig, maar materiaal uit het gehele werkzame leven van de kunstenaar is aanwezig. Opvallend is zijn politiek linkse signatuur. Hij filmde en fotografeerde gedurende de Anjerrevolutie in Portugal en hij werkte in Cuba. Als kunstenaar was hij naast politiek geëngageerd ook gefascineerd door details in de natuur.

Om recht te doen aan zijn nalatenschap en om zijn naam als kunstenaar levend te houden is deze intieme tentoonstelling ingericht. Schetsmateriaal, voltooid werk, en werk van andere kunstenaars worden tezamen getoond. Zo wordt duidelijk dat Arno Hammacher een brede en gecultiveerde smaak had. In zijn fotografisch werk was hij gefascineerd door de abstractie van het uitvergrote detail, een manier om zijn grote culturele en kunstzinnige visie op de toeschouwer over te brengen.