Ryan Gander X Edgar Degas - Pas de Deux

Download hier het persbericht als pdf
8 juli 2025 - Museum Beelden aan Zee in Den Haag presenteert van 20 juni 2025 tot en met 4 januari 2026 de eerste solotentoonstelling van de Britse kunstenaar Ryan Gander in Nederland: Ryan Gander x Edgar Degas – Pas de Deux. In deze nieuwe tentoonstelling gaat Degas’ Petite Danseuse de Quatorze Ans een dialoog aan met Ganders 21 hedendaagse herinterpretaties van de beroemde ballerina. Door haar in alledaagse, en soms absurde situaties te plaatsen, vervaagt Gander de grens tussen kunst en realiteit en onderzoekt hij de manier waarop we naar kunst kijken. Het is de eerste keer dat er een overzicht getoond wordt van zijn ballerina’s, die sinds 2008 wereldwijd zijn verzameld. Informatie en tickets: www.beeldenaanzee.nl
Toen de Franse kunstenaar Edgar Degas (1834 - 1917) zijn sculptuur Petite danseuse de quatorze ans (1880 - 1881) voor het eerst publiekelijk toonde in Parijs, veroorzaakte dit veel opschudding. In plaats van verheven of geïdealiseerd werd de jonge ballerina verrassend realistisch weergegeven: niet in brons gegoten, maar geboetseerd in was, gekleed in een stoffen tutu en balletschoenen, en met een pruik van echt haar. Ruim een eeuw later, vanaf 2008, bevraagt Ryan Gander (1976) opnieuw de status van dit kwetsbare meisje in een serie hedendaagse variaties, met abstracte, gekleurde kubussen.
Ryan Gander wordt beschouwd als een van de meest vooraanstaande hedendaagse kunstenaars van Groot-Brittannië. Hij studeerde fotografie en beeldende kunst aan de Manchester Metropolitan University (1999), gevolgd door postacademische opleidingen aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht (2000) en de Rijksakademie in Amsterdam (2002). Zijn veelzijdige oeuvre bestrijkt uiteenlopende media, waaronder sculptuur, installaties, animatronics, performance, design en publicaties. Zijn werk is conceptueel en zintuiglijk, vaak humoristisch, en altijd toegankelijk.


Sinds het begin van de jaren 2000 exposeert Gander veelvuldig en internationaal. De tentoonstelling Ryan Gander X Edgar Degas – Pas de Deux is zijn eerste solotentoonstelling in Nederland, met 21 bruiklenen uit Europa en Japan. In museum Beelden aan Zee komen zijn contemporaine ballerina’s voor het eerst bijeen, en bovendien in combinatie met Degas’ historische meesterwerk, een brons uit 1922, in bruikleen gegeven door Museum Boijmans Van Beuningen. In zijn serie herinterpretaties bevrijdt Gander de veertienjarige ballerina letterlijk van haar sokkel. Daarover zegt hij: "Ik heb de Degas-sculptuur veranderd in een toeschouwer in plaats van een sculptuur."
De historische ballerina, normaliter pronkstuk in een open museumzaal, wordt in de tentoonstelling centraal in een grote blauwe kubus opgesteld. Directeur en curator Brigitte Bloksma licht toe: “Wat in het museum normaal gesproken een object van bewondering is, verandert hier in een moment van introspectie en interactie. Gander geeft het danseresje een eigen wil. Leunend tegen een muur, spelend of zittend op de grond lijkt zij soms juist jou als bezoeker te observeren. Net als in Alice in Wonderland betreed je in deze tentoonstelling een wereld waarin de gebruikelijke regels niet meer gelden, en waarin je zelf onderdeel wordt van een choreografie”.
Voor de kunstenaar wordt de manier waarop we kunst in een museum bekijken - in het bijzonder in Groot-Brittannië - bepaald door smaak, opleiding en zelfs klasse. Dat de ballerina een kind is, op de drempel van volwassenheid, is voor Ryan Gander juist daarom cruciaal: “In de vroege puberteit zijn mensen het creatiefst. Jongeren benaderen kunst zonder stigma en kunnen daardoor op een interessantere manier reageren. Ze interpreteren kunst eerlijk – ze zeggen dingen die volwassenen misschien niet durven te zeggen omdat het te voor de hand liggend lijkt.”



Ganders speelse sculpturen met hun poëtische titels veranderen een statisch icoon in een herkenbare, menselijke figuur, vol onzekerheden, twijfels en verlangens. Bezoekers komen het meisje tegen terwijl ze droomt, speelt of rookt – soms in zichzelf gekeerd, dan weer rebels. As old as time itself, slept alone (2016) toont haar liggend met gesloten ogen, alsof ze slaapt. De fysieke kwetsbaarheid van haar jonge lichaam contrasteert met de massieve, felblauwe kubus naast haar. Ze lijkt zich al dromend af te sluiten van haar omgeving, alsof ze niet bekeken wil worden.
Bij de tentoonstelling is een rijk geïllustreerde catalogus uitgebracht, met een inleiding van Brigitte Bloksma, een essay van Sandra Kisters, Directeur Collecties en Onderzoek van Museum Boijmans Van Beuningen, een interview met Ryan Gander door Lydia Figes, en citaten van veertienjarigen die de beelden eerder hebben bekeken.
Net als de 14-jarige danseres krijgen alle kinderen tot en met 14 jaar gratis toegang tot het museum.
Museum Beelden aan Zee
Museum Beelden aan Zee in Den Haag is de plek in Nederland waar sculptuur, architectuur en natuur samenkomen, met een tentoonstellings- en publieksprogramma waar traditie en vernieuwing elkaar ontmoeten. Het in de duinen gelegen, iconische museumgebouw biedt ruimte aan ongeveer tien tentoonstellingen per jaar.
Nadere informatie en entreekaarten: www.beeldenaanzee.nl
Partners:
VriendenLoterij
Don Quixote Foundation
Sponsoren:
LIDA Fonds, Blockbusterfonds, Gemeente Den Haag, Zadelhoff Cultuurfonds, Stichting Retourschip, Molsbergen Development, Zabawas, Mondriaan Fonds, Particuliere Donateur
Noot voor de redactie:
Persbericht en afbeeldingen in hoge resolutie zijn te vinden op: https://www.beeldenaanzee.nl/over-ons/pers
Voor persaccreditatie en verdere vragen:
museum Beelden aan Zee, Denise Hermanns / Stan Koppe
pr@beeldenaanzee.nl / +31 (0)70 358 58 57