Ode aan het Beeld! | Museum Beelden aan Zee

Ode aan het Beeld!

Ode aan het Beeld!

Zijn deze kunstwerken je wel eens opgevallen in het straatbeeld? Het beeldhouwwerk Moderne Stad van André Volten aan de Bezuidenhoutseweg, Chapeau van Auke de Vries in de Paleistuin, het Thorbeckemonument van Thom Puckey op het Tournooiveldt, De Speler van Folkert de Jong op het Koningsplein en Per Adriano van Igor Mitoraj op het Muzenplein. Het zijn slechts vijf van de 400 beelden die in Den Haag in de openbare ruimte staan. Museum Beelden aan Zee selecteerde deze vijf kunstwerken, maakte er een ansichtkaart met gedicht en illustratie van en bezorgde deze op maandag 7 december huis-aan-huis bij de bewoners van de Haagse wijken Bezuidenhout, Centrum en Zeeheldenkwartier. 

Lokaal en coronaproof kunstkijken
Museum Beelden aan Zee is gespecialiseerd in moderne beeldhouwkunst en verkeert in de unieke positie dat veel van de kunstenaars van beelden in de stad zich ook in de collectie bevinden. Met de actie wil het museum de aandacht vestigen op beeldhouwkunst als een kunstvorm die niet ver weg onaanraakbaar en onbegrijpelijk op een sokkel staat, maar juist dichtbij is in de eigen leefomgeving. Beelden aan Zee wil mensen aanmoedigen om bij de beelden in de stad stil te staan, zich erin te verdiepen en mensen te prikkelen om een bezoek te brengen aan het museum voor nog meer kunstwerken. 


Ode aan het beeld
De vijf beelden die Beelden aan Zee selecteerde zijn prominente kunstwerken op drukbezochte plekken in de stad. Van alle vijf de kunstenaars bevinden zich beelden in de collectie van het museum. Voor de ansichtkaarten illustreerde Yara Francken de vijf beelden en schrijver Anne Büdgen maakte de ode af door middel van vijf gedichten. Ook is de kaart voorzien van uitleg: wie maakte het beeld? Waar staat het voor en wie plaatste het? Beide zijden van de kaart zijn bedrukt met een QR-code. 

André Volten (1925-2002) werkte zijn leven lang in staal. In dit materiaal kon hij het beste uitdrukken hoe hij de stedelijke (of natuurlijke) omgeving het liefst zag; de vormen teruggebracht tot rechthoeken en cirkels. Volten streefde naar eenheid van vormgeving, beeldhouwkunst en architectuur, zijn werk liet hij zoveel mogelijk aansluiten bij de omgeving. Moderne Stad (1965) is een vroeg werk van André Volten, in deze tijd maakte hij gebruik van H-balken, voorgefabriceerd staal, om beelden mee te construeren. Het beeld laat zien hoe hij vorm gaf aan zijn utopische wereldbeeld.
Download hier de kleurplaat van Andre Volten - Moderne Stad

In zijn werk maakt Auke de Vries (1937) gebruik van de ruimte. De ruimte om zijn beelden heen is bijna even belangrijk als het beeld zelf. In staal construeert De Vries beelden voor de openbare ruimte met vaak wijd uitlopende ‘takken’, waarmee hij een uitdagend spel speelt met de zwaartekracht. In zijn latere werk komen steeds vaker ‘huisjes’ voor, bijvoorbeeld in de vorm van vogelhuisjes, maar nooit verwijzen ze direct naar de werkelijkheid. Auke de Vries’ werk blijft altijd poëtisch. Het beeld Chapau (2006) in de Paleistuin verwijst naar de vele verschillende hoedjes die Koning Beatrix droeg tijdens haar koningschap.  
Download hier de kleurplaat van Auke de Vries - Chapeau

Op het Koningsplein staat sinds 2014 boven op een krat het bronzen beeld De Speler, van kunstenaar Folkert de Jong (1972) die internationaal beroemdheid werd met zijn historische figuren gemaakt van isolatieschuim. Op verzoek van de omwonenden werd er op het plein een kunstwerk geplaatst. Het is een ‘ouderwets’ standbeeld geworden, eentje om eer te bewijzen aan een belangrijke figuur. In dit geval is echter niet een hooggeplaatst persoon uitgebeeld, maar vormde een nederige hofnar het uitgangspunt. De nar is, behalve een grappenmaker, ook iemand die de koning met een grap of grol ongestoord kan bespotten en de waarheid zeggen. Daarmee heeft hij, als man van het volk, tevens een invloedrijke, en machtige rol als raadgever. Het is een dubbelrol die ook wel aan kunstenaars wordt toegeschreven en zal daarom de bedenker van het beeld hebben aangesproken.
Download hier de kleurplaat van Folkert de Jong - De Speler

Igor Mitoraj (1944-2014) werkte in het Italiaanse Pietrasanta, de plek waarvan oudsher het mooiste marmer wordt gedolven. Michelangelo haalde er de steen vandaan voor zijn beroemde David. Op het Muzenplein is een masker te zien, dat midden in de bebouwde omgeving staat. Het is een heel groot, gefragmenteerd gezicht. Mitoraj wil laten zien dat de beeldhouwkunst en de menselijke figuur nog steeds verbonden is met de geschiedenis van de Oudheid, vooral die van de Grieken en Romeinen.
Download hier de kleurplaat van Igor Mitoraj - Per Adriano

Op het Korte Voorhout, in het centrum van Den Haag, staat een monument. Het is een beeld ter ere van de belangrijkste politicus van de negentiende eeuw, Johan Rudolf Thorbecke. Hij schreef de moderne grondwet die in 1848 werd aangenomen. Deze wet is de grondslag voor onze huidige wetgeving en staatsinrichting. Thorbecke zit te werken aan zijn tafel. Als je om het beeld heenloopt, zie je een tweede tafel, door raamstijlen verbonden aan de studeertafel van Thorbecke. Aan die tweede tafel is een gezin te zien, dat met elkaar in gesprek is. De kunstenaar, Thom Puckey (1948), wil eigenlijk laten zien dat de samenleving, op macro-of microniveau altijd is gebaat met een gesprek, niet met geweld of ruzie. Thorbecke is zo geplaatst, dat hij uitkijkt naar het Torentje, waar de minister-president resideert.
Download hier de kleurplaat van Thom Puckey - Thorbecke Monument

 

Meer 'Ode aan het Beeld'? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief of volg ons op Instagram en Facebook.