Nieuwe aanwinst: Mark Brusse | Museum Beelden aan Zee | Beeldhouwkunst in Scheveningen

Nieuwe aanwinst: Mark Brusse

Nieuwe aanwinst: Mark Brusse

Beelden aan Zee is verheugd met de verwerving van een collectie werken van Mark Brusse, van wie de succesvolle solotentoonstelling Shapes of Silence afgelopen maand eindigde. De collectie bestaat uit drie sculpturen, het beeld The White Moment (2001) in hout, werd aangekocht dankzij het Fonds Peese Binkhorst-Hoffscholte. In brons verwierf het museum de sculptuur Circle (2001), een schenking van de kunstenaar en Turtle’s Deception (1996), een schenking van het verzamelaarsechtpaar Lily en Henk van Mulukom. Mark Brusse was nog niet eerder vertegenwoordigd in de collectie van museum Beelden aan Zee en nu beschikt het museum in één keer over een representatieve selectie werken. In Parijs, waar Brusse woont en werkt, is in 2020 een grote selectie van zijn werk opgenomen in de collectie van het Centre Pompidou. Hij is ook vertegenwoordigd in andere museale collecties in en om Parijs, waaronder Musée d’Art Moderne en in Nederland bij de Rijksdienst voor het Cultureel erfgoed en het Stedelijk Museum Amsterdam.


Monumentaal en grensverleggend
Mark Brusse (Alkmaar, 1937) vertrok kort na zijn Arnhemse academietijd naar Parijs, waar hij aansluiting vond bij de kunstenaars van het Nouveau Réalisme zoals Daniel Spoerri, Martial Raysse en Niki de Saint-Phalle. Van daaruit ging hij naar New York waar hij in het Chelsea Hotel woonde met onder anderen Jan Cremer. Hij legde er contact met John Cage, Louise Nevelson en Andy Warhol. Niet veel later volgde Berlijn en vanaf de jaren ’80 de rest van de wereld met vele reizen naar Azië, Latijns-Amerika en Afrika.

Brusse, afkomstig uit een bekende Nederlandse familie van journalisten en kunstenaars, bewoog en beweegt zich in ‘hogere kunstenaarskringen.’ Overal waar hij komt werkt hij met lokale kunstenaars en ambachtslieden. Met de omgeving verandert ook zijn werk, hij neemt karakteristieken over van de plek waar hij is. Met beelden in de publieke ruimte in Ecuador, Puerto Rico, Nicaragua, Marokko, Japan en Zuid-Korea is Mark Brusse in alle opzichten een grensverleggende kunstenaar.

Foto: Studio Gerrit Schreurs 


Assemblage
Net als tijdgenoot Klaas Gubbels assembleert Brusse. In zijn vroege werken vervaardigde hij zeer robuuste reliëfs uit hout, die evolueerden tot de zogeheten ‘soft machines’, nutteloze machines met hout, staal en zachte materialen zoals textiel en touw. In New York volgden zeer langgerekte houten sculpturen, een soort ‘tongen,’ in Berlijn maakte Brusse robuuste houten blokken in frames met kettingen. Later volgt een meer poëtisch type sculptuur, het hout wordt vaker wit geverfd en meer zachte materialen worden toegevoegd aan de assemblages, zoals veren, vogels, beeltenissen van een lam, konijntje of schildpad. Vanaf de tijd dat Brusse veel naar Azië reist volgen ook beelden met zwerfkeien, die hij toepast in bronzen constructies. Daarnaast werkte hij ook aan een serie werken in keramiek, porselein en glas.